dinsdag 11 november 2008

Foto's afwerken : een zwart randje

In de doka druk ik al mijn foto's af met een zwart randje. Ook mijn digitale foto's werk ik zo goed als altijd af met een zwart randje. Bij de afwerking van mijn foto's is dit steevast het laatste wat ik doe ... een laatste "final touch".
Wat ik in photoshop doe is eigenlijk heel eenvoudig : Ik maak een nieuwe laag aan en vul deze met het emmertje met zwart. Daarna maak ik een rechthoek selectiekader (linksboven bij de tools) die een beetje kleiner is dan de gehele foto. Hierbij zorg ik dat de doezelaar tussen de 10 en 25 staat. Dit zorgt voor het wazige effect naar binnen toe. EĆ©nmaal de selectie gemaakt druk ik op delete zodat het centrale zwarte gedeelte wegvalt. Nog deselecteren en klaar is kees ... Als je een beetje speelt met de grootte van het selectiekader en de grootte van de doezelaar krijg je verschillende effecten. Oefening baart kunst!

2 opmerkingen:

Carola Rummens zei

Leuk dit ga ik zeker eens proberen. Ik vind dat altijd heel mooi staan bij jouw foto's

Koen zei

Leuk om na gisterenavond hier om je site uw twee kapoenen te ontdekken!
Prachtig portretje!