zondag 23 september 2007

Adox


Op ebay kocht ik een fototoestel uit de jaren 50 ...

Ik was al een tijdje aan het rondkijken naar een zogenaamd 6x6 fototoestel dat niet te groot en te zwaar is om mee te nemen. Ik ben weliswaar heel tevreden over mijn Hasselblad, maar op wandeltocht vind ik hem toch net iets te log. Bij mijn zoektocht op internet geraakte ik via de website certo6.com aan de nodige info over folding camera's. Zogezegde vouwcamera's die je in een binnenzak kan meenemen maar waarmee je toch op rolfilm werkt.

Mijn voorkeur blijft gaan naar een Agfa Isolette III of een Super Isolette, maar plots kwam er op ebay dus het aanbod van een Adox ...

Winnend bod was 10,75 euro !!!

Het ding ziet er nog heel goed uit en de sluitertijden lopen goed. Het toestel is absoluut zeer basic. De werkwijze moet als volgt zijn : De afstand tot je onderwerp moet je schatten en instellen op je objectief. Het licht meet je via een externe lichtmeter en stel je dan ook in op je objectief. Daarna span je je objectief op. Dan pas maak je je kadrage door de mini-zoeker en dan ... druk je af !

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Info en foto's volgen ...

1 opmerking:

Carola Rummens zei

Hallo Peter

Ik heb een Agfa Isolette II. Hij is van mijn vader geweest en ik wil hem graag zelf ook weer eens uitproberen. Ik zal hem je binnenkort eens laten zien op de club en hoor graag waarom je dit model zou willen hebben. Op e-bay heb ik er trouwens twee te koop gezien en niet duur.

Groetjes
Caro