zaterdag 24 januari 2009

Robert Capa retrospectief te Brussel

In Brussel begon gisteren een tentoonstelling met 145 foto's van Robert Capa.
Ik ga zeker proberen te gaan kijken ...
Een voorsmaakje van de foto's vind je hier.

Deze medestichter van het fotoagentschap Magnum wordt beschouwd als één van de grootste oorlogsfotografen aller tijden.
Als ik aan Robert Capa denk, zie ik onmiddellijk de foto van de spaanse soldaat op het moment dat hij sterft. Ik denk zowat de bekendste oorlogsfoto die ooit werd gemaakt.

In de fotobijlagen van De Morgen van vorig jaar, over bekende fotografen, vond ik enkele citaten van Robert Capa terug :

"Als uw foto's niet goed genoeg zijn, dan is dat omdat u te ver van uw onderwerp stond."

"De oorlogscorrespondent zet zijn eigen leven op het spel met zijn eigen handen. Hij kan inzetten op dit of dat paard, of het geld tot de laatste minuut in zijn zak houden. Ik ben een gokker. Ik kies ervoor om mee te gaan in de voorste linie."

Door op een landmijn te trappen in Indochina op 25 mei 1954 is Robert Capa gestorven.

Robert Capa Retrospectief van 23.01.2009 tot 15.04.2009

Joods Museum
Miniemenstraat 21
1000 Brussel

2 opmerkingen:

Martine zei

een uitstapje waard!

Carola Rummens zei

Ja ik had dit ook al in mijn agenda staan. Leuk dat je het vermeld op je blog. We hebben nog tijd gelukkig.