zaterdag 15 maart 2008

Bilora


Onlangs kreeg ik vanuit de familie een Bilora box-camera in handen waar mijn opa nog mee heeft gefotografeerd.

Na een beetje google-n op internet kwam ik het volgende te weten :

Bilora is een duitse firma opgericht in 1909 en bestaat nog steeds. Men produceert hier vooral statieven,fototassen verrekijkers, ... . Tussen 1935 en 1975 echter werden hier ook verschillende modellen van camera's gemaakt. Men zegt zelfs dat de laatste 20 jaar meer dan één miljoen camera's van dit merk werden geproduceerd.

Nu zou ik zelf ook nog eens opnamen willen maken met de camera alleen ...

Qua instellingen valt er eigenlijk niet veel te regelen : het diafragma is vast en eigenlijk onbekend. Bij de sluitertijd heb je twee mogelijkheden : stand B voor een sluitertijd zolang als je openhoud en stand T met een onbekende sluitertijd ( ik denk ongeveer 1/15 als ik vergelijk op het gehoor met mijn andere camera's)

Volgens mij zou ik er representabele beelden mee moeten kunnen maken. De belichting is altijd dezelfde. Ik moet alleen achteraf mijn filmontwikkeling aanpassen om juist belichte en werkbare negatieven te verkrijgen.

Ik ga er zeker mee fotograferen maar ben nog op zoek naar een juiste uitwerking ...

Geen opmerkingen: